Hier vindt u uw
patiëntenportaal
Het medisch maatschappelijk werk biedt begeleiding aan u als patiënt en uw naasten. Het doel is inzicht in uw situatie te vergroten en uw mogelijkheden te optimaliseren om zo het genezingsproces/ acceptatieproces te bevorderen. Zij kunnen een beroep op andere hulpverlenende instanties.
Iedereen kan het medisch maatschappelijk werk inschakelen. Dus, de patiënt en direct betrokkenen.
Psychosociale vragen
Hiermee bedoelen we de hulpverlening die gericht is op het oplossen dan wel verminderen van problemen die mensen ondervinden als gevolg van de omstandigheden waarin ze leven.
Praktische vragen
De maatschappelijk werker geeft informatie en advies. Denk hierbij aan onderwerpen zoals werk, thuiszorg, financiën en huisvesting.
Daarnaast wordt informatie gegeven over materiële zaken, zoals te volgen procedures, sociale wetten en regelingen, voorzieningen en de sociale kaart.
Bemiddeling/ belangenbehartiging
Op verzoek kan bemiddeld worden bij andere instellingen, bijvoorbeeld de werkgever en diverse instanties. Samen wordt gekeken welke voorzieningen nodig zijn om het persoonlijk functioneren te optimaliseren.
Praktische invulling
- Het medisch maatschappelijk werk neemt met iedere nieuwe patiënt contact op.
- Er wordt een huisbezoek afgelegd waarin het medisch maatschappelijk werk kennis maakt, uw persoonlijke situatie in kaart brengt en praktische informatie geeft. In dit huisbezoek wordt ook een vragenlijst (welzijnsmeter) met de patiënt doorgenomen.
- Het medisch maatschappelijk werk neemt wekelijks deel aan de multidisciplinaire patiënten bespreking (MDO). Samen met o.a. de nefrologen en verpleegkundigen.
- Nieuwe aanmeldingen worden door de medisch maatschappelijk werkers verdeeld.
- In de behandelfase biedt het maatschappelijk werk begeleiding/ ondersteuning / behandeling aan de patiënt, gericht op het oplossen van problemen, dan wel het omgaan met problemen.
Voorlichting
De maatschappelijk werker geeft voorlichting:
- Overige contacten zullen ad hoc plaats vinden.
- De patiënt / cliënt kan tot een jaar na transplantatie gebruik maken van de diensten van het medisch maatschappelijk werk in het centrum waar de patiënt heeft gedialyseerd.
Contact
U kunt contact opnemen met de medisch maatschappelijk werker via een verpleegkundige of de afdelingssecretaresse. U kunt ook zelf een afspraak maken via de receptie of rechtstreeks.