Wetten die uw rechten als patiënt beschermen:
- Wet Geneeskundige Behandelingsovereenkomst (WGBO)
- Wet Bescherming Persoonsgegevens
- Wet Klachtrecht Cliënten Zorgsector (WKCZ)
- Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen (WMCZ).
Als patiënt van ons ziekenhuis heeft u een aantal rechten en plichten. Het is belangrijk dat u hiervan goed op de hoogte bent.
Naast een aantal rechten heeft u als patiënt ook een aantal plichten.
Verder verwachten wij dat u zich houdt aan de regels van ons ziekenhuis zoals deze onder huisregels staan beschreven, zie ook de algemene voorwaarden.
De zorgverlener moet de privacy van de patiënt beschermen en bewaren. Alles wat is besproken, wordt vertrouwelijk behandeld. Handelingen of onderzoeken mogen alleen met uw toestemming in het bijzijn van anderen worden uitgevoerd. Al onze medewerkers zijn verplicht tot geheimhouding van uw privégegevens. Dossiers met uw gegevens worden alleen gebruikt door hen die rechtstreeks bij uw behandeling zijn betrokken. Uw gegevens kunnen in ons ziekenhuis ook worden gebruikt voor ons klachten- en kwaliteitssysteem.
Wij gaan ervan uit dat u toestemt dat uw gegevens worden gebruikt voor deze doeleinden. Mocht dit niet zo zijn, dan kunt u hier bezwaar tegen maken (zie hieronder het kopje 'Bezwaar').
Wie heeft toegang tot uw gegevens:
Het ziekenhuis levert (anonieme) patiëntengegevens aan een aantal registratiesystemen:
Deze gegevens worden aangeleverd t.b.v. de Landelijke Basisregistratie Ziekenhuiszorg (LBZ). Dit is een wettelijke verplichting voor alle zorginstellingen. In het privacyreglement is meer informatie opgenomen over uw recht op privacy. Dit kunt u inzien bij de recepties van de ingangen.
Als u niet wilt dat uw gegevens aan derden of andere hulpverleners worden verstrekt, dan kunt u hiertegen bezwaar maken bij uw behandelend arts. Dit is ook mogelijk wanneer u niet wilt dat (anoniem) lichaamsmateriaal aan derden wordt verstrekt. De arts zal dit in uw dossier aantekenen, zodat aan uw verzoek wordt voldaan. Dit geldt eveneens als u bezwaar hebt tegen gegevensverstrekking voor ons klachten- en kwaliteitssysteem.
Het Groene Hart Ziekenhuis is een rookvrij ziekenhuis. U mag ook geen e-sigaret/e-smoker roken.
U mag alleen in de daarvoor bestemde rookabri's roken, dus niet elders op het terrein. Deze rookabri's vindt u bij onze parkeergarages P2 en P3. Als u toch op een andere plek rookt, veroorzaakt u overlast voor andere patiënten, bezoekers en medewerkers van het ziekenhuis. Ook meeroken veroorzaakt namelijk gezondheidsproblemen, dus het is belangrijk dat u alleen in de rookabri (of de rookruimte) rookt.
U mag als patiënt rekenen op een correcte bejegening van onze medewerkers. Ervaart u onverhoopt de bejegening van onze medewerkers als niet-correct, dan heeft u de mogelijkheid een klacht in te dienen.
Omgekeerd verwachten wij dat patiënten en bezoekers zich ook correct gedragen naar onze medewerkers. Binnen ons ziekenhuis gaan wij er vanuit dat u zich bijvoorbeeld niet agressief gedraagt. Ook vragen we u niet ongevraagd foto- of filmopnames van onze medewerkers te maken. Mensen die zich niet aan onze huisregels houden, kunnen uiteindelijk toegang tot ons ziekenhuis worden ontzegd.
We vinden het belangrijk dat iedereen zich welkom voelt in het GHZ. We zijn tenslotte 'Open voor iedereen' en sluiten niemand uit van passende zorg. Tegelijkertijd staat veiligheid voor ons voorop en is het belangrijk dat we onze patiënten gemakkelijk kunnen identificeren. Zo kunnen we de juiste persoon de juiste zorg te geven. We vragen u daarom om geen kleding te dragen die het gezicht geheel bedekt.
In ons ziekenhuis is mobiele telefonie (GSM) op beperkte schaal toegestaan. Op die afdelingen waar het beslist verboden is, staat dit aangegeven. Op deze afdelingen kunnen de telefoons storingen veroorzaken aan medische apparatuur. Wilt u ook uw bezoek hierop attent maken?
Het Groene Hart Ziekenhuis is een rookvrij ziekenhuis. U mag ook geen e-sigaret/e-smoker roken.
Het is niet toegestaan alcohol en drugs in ons ziekenhuis te gebruiken.
Een patiënt mag maximaal twee bezoekers tegelijk ontvangen. Meer bezoek kan gezellig zijn, maar het is vaak te druk voor de patiënt en zijn medepatiënten.
Als er door een ziekenhuismedewerker schade wordt toegebracht aan u of uw eigendommen, dan kunt u dit melden bij de afdelingsmanagers van de afdeling waar u verblijft. Wilt u voor een schadevergoeding in aanmerking komen, schrijft u dan een brief aan de Raad van Bestuur. Uw melding wordt beoordeeld door de verzekering van ons ziekenhuis om te bekijken of u in aanmerking komt. Deze wettelijke aansprakelijkheid geldt alleen voor de duur van uw behandeling of opname en als er sprake is van verwijtbaar of nalatig handelen.
Bent u iets verloren of vermoed u diefstal? Meld dit zo snel mogelijk aan het afdelingshoofd van de afdeling waar u verblijft of bij de receptie. Voor verlies of diefstal kan ons ziekenhuis niet aansprakelijk worden gesteld. Daarom raden wij u dringend aan waardevolle spullen thuis te laten of in bewaring te geven bij het verplegend personeel.
Krijgt u onverhoopt te maken met verlies, diefstal, beschadiging van bezittingen of bedreiging? Neem dan via de verpleging contact op met de afdeling Beveiliging. Als u het prettig vindt, helpen zij u met het invullen van een aangifteformulier.
Het is heel belangrijk dat u incidenten meldt. Zowel voor uzelf, maar ook voor ons ziekenhuis. Door registratie kunnen wij achterhalen in welke periode en op welke afdelingen criminaliteit voorkomt. Door passende beveiligingsmaatregelen proberen wij deze criminaliteit te voorkomen.
Het GHZ heeft een speciale folder ontwikkeld over de rechten (en plichten) van minderjarigen. Deze vindt u in het folderblok op deze pagina.
Op de website 'JA dokter NEE dokter' kunnen jonge ziekenhuisbezoekers nagaan hoe het precies zit met het geven van toestemming voor een medische behandeling en het daaraan verbonden recht op informatie. Op een toegankelijke manier wordt uitgelegd wat daarover in de Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst staat (WGBO).
De informatie wordt gepresenteerd in een virtueel ziekenhuis. Daarbij is de leeftijdsindeling van de WGBO gevolgd:
Voor elke leeftijdscategorie is er een 'eigen' verdieping in het virtuele ziekenhuis, die de bezoeker vanuit de centrale hal kan bereiken via de lift.
Als u bijvoorbeeld een schriftelijke wilsverklaring (levenstestament) heeft of als u geregistreerd staat in het Donorregister, wilt u dit dan doorgeven aan uw behandelend specialist en/of aan de verpleegkundige tijdens het opnamegesprek? Wilt u ook uw contactpersoon hierover inlichten?
Iedereen kan in een situatie komen waarin ingrijpende beslissingen rond het levenseinde moeten worden genomen. Dan is het goed om een mening te hebben gevormd over zaken als stervensbegeleiding, niet reanimeren, euthanasie en donorregistratie. Een gesprek met een hulpverlener kan een bijdrage leveren aan dit proces van meningsvorming.
We hebben hiervoor de folder 'Levenskwesties' ontwikkeld met informatie over deze onderwerpen en over hoe u uw beslissing kunt vastleggen.
U vindt de folder in het folderblok op deze pagina.
In het Groene Hart Ziekenhuis wordt het BSN nummer op verschillende informatiedragers (patiëntensticker, patiëntenkaart) vermeld.
Uw Burgerservicenummer wordt op deze informatiedragers gebruikt om te waarborgen dat de te verwerken persoonsgegevens (in het kader van de verlening van zorg) op u betrekking hebben. Gebruik van het BSN nummer kan dus alleen om de identiteit van een patiënt en de juistheid van de verwerkte gegevens te verifiëren.
Met het oog op mogelijke identiteitsfraude is het dus van groot belang dat u zeer zorgvuldig met deze informatiedragers omgaat en verlies ervan voorkomt.
Wanneer u wordt behandeld in ons ziekenhuis informeren wij u altijd over:
U beslist zelf of u wel of niet wordt behandeld. Wanneer sprake is van een ingrijpende of ongebruikelijke behandeling zal uw zorgverlener nadrukkelijk uw toestemming vragen. In de overige gevallen gaan onze hulpverleners er in principe van uit dat u stilzwijgend instemt. Laat u hen daarom weten wanneer u geen toestemming geeft.
Regelmatig krijgen specialisten een verzoek om een geneeskundige verklaring af te geven, bijvoorbeeld om aan te geven of iemand nog kan sporten, in staat is te werken, een auto te besturen, naar school te gaan, goed voor de kinderen te zorgen etc.?
Onze specialisten hanteren hierbij de richtlijnen van de KNMG.
De KNMG heeft als standpunt dat een behandelend arts geen verklaringen afgeeft over een eigen patiënt, waarbij hij/zij een oordeel geeft over de (medische) geschiktheid of ongeschiktheid van een patiënt om bepaalde dingen wel of niet te doen.
Dergelijke verklaringen mogen alleen worden afgegeven door een onafhankelijke arts. De onafhankelijke arts kan een eigen beoordeling maken van de situatie. Zo nodig kan de onafhankelijke arts, met toestemming van de patiënt, extra informatie opvragen bij de behandelend arts(en).
Bekijk ook de uitleg van de KNMG (in 4 talen) in het 'weigeringsbriefje'
De twee belangrijkste redenen voor dit standpunt zijn:
Zoekt u meer informatie over uw rechten en plichten? Bekijk dan ook onze folders:
Folder | Uw rechten en plichten als patiënt
Folder | De rechten en plichten van uw kind
Folder | Levenskwesties